Advent och kyla

Så har äntligen advent kommt och där med lyser en massa ljus i de flesta hus, sedan har det kommit lite lite snö.. men det är -10 grader gör sitt till att det vitt ute och det lyser oxå upp. Men jag tycker nog att det är väl kallt ute. Igår var vi inne i city och gick på julmarknader å kollade på julskylltningar men det blev lite väl kallt så det var skönt att komma hem å in i värmen igen.
Just nu är det -9.6 men tidigare idag var det -12.. men det skulle bli lite varmare fram mot helgen.. vilket jag hoppas på då vi ska åka till Göteborg på lördag och gå på "Jul på Liseberg".
Vi har vårt sovrum nere i källaren och där har vi inte så mycket värme på, då vi inte vill ha det så varmt när vi sover men när man ska gå ner å lägga sig så är det lite väl kallt.. så idag satte jag igång å sydde två värmedynor eller vad det nu kan heta. Vi hade en tidigare som jag köpte när jag bodde i Västerås men den lyckades vi lägga fel i micron när vi skulle värma den så att den tog emot och blev bränd.. så redan då planerade jag att sy nya men det har hela tiden blivit uppskjutet men nu var längtan förstor och det var ju inte såsvårt  när jag väl satte igång. Så nu har vi varsin som snart ska värmas och går ner till sovrummet med så att vi kan krypa ner i en varm säng :)
 
Jag bestämde mig oxå för att göra ett pepparkakshus, hittade mall i kokboken och degen hade jag köpt färdig. Första plåten gräddade jag lite för lite då den blev för mjuk så jag fick göra om en del, satte ihop dem med smält socker vilket var lättare sagt än gjort.. det kom lite här å där men tillslut fick jag fast bitarna och hade bara skorstenen kvar som jag lyckas tappa i det smälta socktet samtidigt som jag brände mig på sockret.. hade nog tur att det inte blev så illa.. två fingrar gör lite ont men det är inga stora blåsor än iallfall. Har lite deg kvar så jag får se om jag gör en ny imorgon men då tänker jag sätta fast det med sockerkristyr istället, spec som jag ändå ska ha det att pynta med vilket jag har kvar att göra.
 
Jag spelade mina sista matcher i Tantrix-SM ikväll, det gick riktigt bra då jag lyckades få en loop i första matchen som gav 40 poäng och motståndaren hade bara 20, i andra fick jag en loop igen som gav 38 så det blev en vinst till. Sista förlorade jag dock men en ynka poäng. Men den vinsten gjorde att jag klarade mig från sista platsen, som maken iofs fick då.. men det gick riktigt bra i de sista matcherna jag spelade, får försöka fortsätta så då det är VM i Sverige nästa år. Det går i Trosa i juni å det har jag å maken anmält oss till :) Kul att kunna vara med om ett VM!
Nu ska jag gå å röja i köket eftersom jag inte orkade jag inte efter att jag bränt mig. Sedan vill jag göra ett par kort. Funderar på att vara med i en tävling jag hittade är på nätet, ska bara komma på något bra till den först. (http://scrapitup.se/tavling-med-fina-priser/)
 
Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0