Minder än en månad kvar

Ops.. det var vist ett tag sedan jag satte mig å skrev här.. så var ju inte tanket helt å hållet men nu blev det så. Har haft tanken på att uppdatera massa gånger men inte haft orken helt till det..

Har inte mått så bra under vårvintern, har träffat kirurgen och han är oxå inne på att det kan behövas en ny operation framöver, dels så verkar det inte bli mindre inflammation i den biten som är kvar av ändtarmen vilket inte är bra och sedan känns det som att det har blivit trångt i slutet av tunntarmen, innan stomiöppningen, då det gör ont när det passerar om det är tjockare än välling typ vilket tar ner mig och jag är inte alls sugen på att äta och det ger i sin tur att jag blir mindre pigg osv allt går i en ond cirkel.. men jag vet att det kommer inte bli någon operation denna våren eller under sommaren om det inte blir akut då jag minns hur det var förra gången då det gjordes i början av juni och hela sommaren blev förstörd och läkningen var jobbig. Sedan hade läkaren semester å liknade vilket bara ställde till problem med medicinering och sjukskrivningar mm.  Men jag har gjort en MR och ska imorgon göra en till så får vi se vad den säger.

En stor anledning till att jag inte vill ha någon operation nu i vår är att om en månad så har vi vårt hus och ska flytta in där. Vi får nycklarna den 13 maj och det ser jag så mycket fram emot! Vi var ju å kollade på det i januari och sedan var det bara vi i budgivningen så det blev vårt. Det är rätt så nyrenoverat med tak, fasad och fönster. Det som ska göras är att tapetsera och måla innomhus, vilket pappa ska hjälpa oss med.. han har ju många års erfarenhet av det och det går betydligt fortare om han gör det än om vi gör det.. De (mamma å pappa) var här ibörjan av veckan och vi valde tapeter, blev inte helt de vi hade tänkt oss från början men vi blev nöjda med de som valdes, nu återstår det att se hur det blir när de kommer upp. Vi ska ha nya tapeter i alla rummen på entreplanen dvs 3 rum + matdelen och hallen. Sedan ska vi ha sovrummet ner i källaren och där ska vi ha målat och där är vi inte överens om färgerna än. Tanken är att svärmor ska hjälpa oss med det och varken hon eller pappa är med på att vi vill ha det såpass mörkt. Jag har nog insett att det kanske inte går att ha det som jag tänkte först då det blir lite för kallt men jag ska väl ta med mig svärmor å kolla på färg någon dag. Blir lila av någon kulör men hur mörk och i vilken brytning är jag inte heltklart med än, syren lilaröd är den jag funderar på mest just nu och sedan svampa den med en mörkare samt guld men till en början så ska vi grundmåla en gång i lite ljusare än vad jag hade tänkt från början och se hur det blir för blir det för ljust så går det ju att bryta den lite annorlunda. det blir nog bra tillslut men alla diskusioner tar så på krafterna och gör att jag bara tröttnar tyvärr.
Vi är iallafall igång å packar förfullt, det är lådor både högt å långt här. Nu har vi även börjat ta med av de saker vi använder då de sista nattgästerna har varit här innan flytten och nu är det inget sådant man behöver tänka på. Men det tar sin tid å jag orkar inte packa mer än ett par lådor itaget för sedan blir jag förtrött..

Under våren har jag ju gått på kurser, först gick jag tre gånger på akrylmålning vilket var jättekul men intehelt vad jag hade tänkt mig.. jag behöver ha mer grunder om hur jag ska få till konturer å skuggor men jag tänkte att jag ska gå en gång till i höst och då försöka få fram en bild om hur jag vill måla så ska jag få hjälp med att lära mig det. Sedan har jag varit på tre scrapbookingkurser. Den första var i att färglägga stämplar vilket var jättekul och jag fastnade för en typ av pennor, copic ciao, de har som en penselspets i ena änden och gör det väldigt levande att färglägga med. Sedan var jag på en en kortkurs då vi gjorde blandade kort och några askar. Nu senast var jag på påskkurs då vi gjorde påskkort och lådor :) Tycker det är så kul och givande och sedan att få träffa andra som har samma intresse :) Får se om det blir någon mer kurs nu i vår annars får jag vänta tills i höst. Men jag pysslar lite här hemma och gör kort lite nu å då. I det nya huset kommer jag få ett eget pysselrum så att jag slipper att plocka undan varje gång jag påbörjar något som jag måste göra nu.
Sedan har jag naturligtvis gått på keramikkurs under våren oxå, märker att jag blir bättre att dreja och får det mycket tunnare och kan dreja med mer lera. Men det blir mycket skålar.. försöker nu göra ytterkruka men jag lyckas inte få dem nog höga för när jag är nöjd med dem så glömmer jag att det kommer krympa så mycket både när det torkar och när man bränner. Men har även börjat försöka göra fat vilket jag inte har klartat innan och igår gick det ganska bra faktiskt.

Ja nu har jag fått till en uppdatering iallfall.. ska försöka skriva lite oftare och inte låta det gå tre månader mellan gångerna. Foton på huset får komma när det är vårt och det är dax för renoveringen :)

Nu ska jag lägga mig en stund och läsa Harry Potter den sista boken, är lite efter där men vi har ju sett de 6 första filmerna innan vi började läsa böckerna (jag tyckte att första filmen var bättre än boken första gången jag läste den men nu har jag ändrat mig och inser vad mycket det saknas i filmerna mot i böckerna). Men sista filmen har vi inte sett, de släppte del 1 idag på dvd, och det är nu jätte spännande att läsa boken utan at veta något om vad som ska hända.

kram på er

22.30
SM-GULD till Färjestad ikväll, ett helt underbart spel av FBK som vann finalserien med 4-1 i matcher och vann dessutom kvällens match med 4-1 :)
Sitter å gör några påskkort nu ikväll är ju bara en vecka kvar å då de ska med posten är det bäst att få dem klara. M jobbar kväll och har ringt å sagt att det blir övertid ikväll då hela fabriken står stilla. Men det är bra att han får lite övertid så han får lite komp att ta ut när det behövs ta någon timme här å där :)
Nu ska jag fortsätta att göra ett kort till eller iallfall grunderna till det :)

kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0