Prinsen har kommit

 
Ja för 16 dagar sedan satte det hela igång.. var inne ett par timmar på förlossningen på natten då vi trodde att vattnet hade gått men så var det inte och det mesta såg bra ut förutom ett högt blodtryck som jag skulle tillbaka efter ett par dagar och kolla. Men på morgonen satte värkarna igång, inget regelbundet men de var starka.. M åkte ut till landet som planerat för att hämta hem några saker vi ville ha när den lille hade kommit medan jag tog det lugnt hemma. Men när han väl kom hem vid lunch så var värkarna väl kraftiga å regelbundna med 10 minuters mellanrum. Ringde förlossningen och de tyckte först att jag kunde avvakta hemma ett tag till tills jag berättade att jag skulle snittas och då var det bara att komma in.
Väl inne visade det sig att jag redan hade börjat öppnas (9 dagar kvar till planerat snitt och 18 dagar till bf) så för att det inte skulle bli riktigt akutsnitt så planerade de in ett på eftermiddagen och det var bara att ställa in sig på att vi skulle bli föräldrar den kvällen.
Allt gick bättre än vad jag trodde att det skulle gå och innan han var ur magen så skrek vår prins, han fick tom 10 i apgar poäng redan i första bedömningen vilket inte är så vanligt.
Han är född 1/2 -14 kl 18.49 vikt 3090 och 49 cm lång.
Första natten fick han dock ligga på barnavdelningen då de tyckte han hade förlågt blodsocker och temp och då hade de koll på honom där. Inte något jag ville men jag hade rätt ont den natten och fick rätt mycket extra smärtstillande så det var nog bra. Jag var dock uppe och gick redan den kvällen då vi hade varit på barnavd och bytt blöja och matat samt gosat lite. Hade åkt rullstol dit men det tyckte jag gjorde mer ont än att gå... vist det tog sin tid men jag vet ju att det är bra at komma upp å röra på sig så fort som möjligt så jag förvånade personalen med att komma gående tillbaka :)
Vi stannade kvar på BB några dagar tills vikten bla hade vänt och jag kände mig trygg med flaskmatning och magvärken (ej efter snittet) hade lugnat ner sig lite. Vi kom hem ons 5/2 och på lördagen kom mina föräldrar från Värmland (mamma skulle ju ha varit med på snittet..) och stannade till på ons 12/2 Det var skönt att ha dem där som stöttning och de eller ja mamma fick laga mat å sådant under tiden. Men vist var det skönt när de åkte sedan och vi fick möjlighet att börja få in lite rutiner. Det är fortfarande inga som sitter något bra än mer än att jag tar matningen fram till 3-4 tiden på morgon och därefter tar M (fördel med flaskmatning) och jag får sova några timmar på morgonsidan. M går å lägger sig rätt tidigt så vi sover som omlott.. I förgår började dock pyret bli täppt i näsan och vi kör nu på näsdroppar och ska till BVC på fm idag så får vi se vad hon säger, hoppas att det inte är något RS-virus som satt sina klor i honom bara.
Förra helgen kom vi tillslut fram till ett namn också, vilket inte var det lättaste men det blev :
Filip Leo Leif Alin. Leif efter min pappa och resten är hans egna namn :)
 
På onsdag fyller min mamma år och jag hade hunnit göra några kort till henne som födelsedagspresent. Inte så många som jag hade velat men så kom Filip lite tidigare och jag mådde inte alls bra sista tiden..
Stämpeln med rosorna köpte jag bara någon vecka innan och den var enkel att använda och kul att färglägga.
Sedan några påskkort också :)
 
 

Hoppas på att kunna sätta mig å göra lite kort framöver då det är många som fyller nu och som jag gärna vill göra till. Men det är inte så lätt när Filip helst vill ligga i famnen och sova, för sängen är inte alls lika kul att sova i. Nu har han faktiskt legat där över en timme vilket är ovanligt och jag har fått gjort lite här vid datorn..
 
Snart sak han ha lite mer mat och sedan ska jag/vi sova några timmar innan det är dags att gå upp för att åka till BVC och sedan ska jag till tandläkaren för att få min krona som jag fick vänta lite extra på nu när prinsen inte ville vänta.
Önskar er alla en härlig vecka, ta hand om livet tiden som går kommer inte tillbaka!
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0